Peranan Perlindungan Antioksidan dan Minyak Kelapa

Peranan Perlindungan Antioksidan dan Minyak Kelapa

Proses oksidatif yang berlaku di dalam lemak dipanggil pengoksidaan. Pengoksidaan adalah kebimbangan utama kerana ia menjana sejumlah besar radikal bebas yang merosakkan yang boleh memberi kesan yang besar ke atas kesihatan. Lemak tak tepu, lemak terutamanya politaktepu, adalah sangat terdedah kepada pengoksidaan dan generasi radikal bebas. Pengoksidaan lemak dan minyak boleh berlaku di dalam dan di luar badan.

Pengoksidaan dalam badan kita terlibat dalam pembangunan pelbagai bentuk kanser. Antioksidan telah didapati berguna dalam melindungi lemak poli tak tepu daripada pengoksidaan, dengan itu menghalang pembangunan kanser. Antioksidan tidak semestinya perlu hendaklah diambil secara lisan untuk menjadi berkesan.

Kita dapat melihat kesan kemusnahan radikal bebas pada kulit, tetapi proses yang sama berlaku di dalam tubuh juga. Jika badan anda adalah penuaan di luar, ia juga penuaan di bahagian dalam. Semakin banyak lemak tak tepu dalam kulit, lebih besar tahap kerosakan radikal bebas dan semakin besar risiko penuaan, kedutan, berdarah, dan kanser. Mengurangkan jumlah kerosakan radikal bebas anda mengalami akan membuat anda kelihatan dan berasa lebih muda seperti yang anda semakin tua. Penggunaan tetap minyak kelapa akan membantu menjaga radikal bebas di teluk dan melambatkan proses penuaan.

Kelapa penggunaan minyak boleh menjejaskan kesihatan seluruh tubuh dan boleh berguna dalam mencegah penyakit; penyakit yang ditakrifkan sebagai sebarang bentuk ketidakselesaan yang disebabkan oleh degenerasi, penyakit, atau perasaan keuzuran yang meletakkan badan atau fikiran pada penyakit. Radikal bebas boleh menyebabkan banyak penyakit.

Ini kerana minyak kelapa bertindak sebagai antioksidan pelindung, ia boleh membantu mencegah atau sekurang-kurangnya mengurangkan beberapa gejala yang berkaitan dengan masalah kesihatan beberapa yang berkaitan dengan radikal bebas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar