Pemulihan Home Untuk Tekak Sakit Itu Adakah Mudah dan Berkesan

Pemulihan Home Untuk Tekak Sakit Itu Adakah Mudah dan Berkesan

Sakit tekak adalah aduan yang biasa perubatan yang boleh menjejaskan seseorang dari kumpulan umur. Terdapat banyak produk yang ada yang dirumus khas untuk melegakan dan merawat penyakit ini. Tetapi anda juga boleh merawat sakit tekak anda melalui ubat semula jadi. Sini dalam artikel ini, anda akan menemui bagaimana untuk meringankan rasa sakit tekak dan kerengsaan melalui rawatan di rumah sebenar.

Home Pemulihan

Berikut adalah beberapa rawatan rumah yang biasa digunakan untuk sakit tekak. Bahan-bahan yang digunakan dalam ubat-ubatan ini rumah adalah semulajadi dan herba dan boleh dengan mudah dijumpai di dalam kabinet dapur anda atau taman.

1. gargling dengan tawas (phitkari) adalah rawatan rumah berkesan untuk sakit tekak. Campurkan dua gram tawas ke dalam setengah gelas air suam. Berkumur dengan air ini. Ini melegakan bengkak dan tekak sakit.

2. Rebus sepuluh gram rumpai uskup (ajwain) dalam 500 gram air selama 15 minit. Benarkan ia sejuk, kemudian menambah dua getilan garam dan berkumur dua kali sehari. Ini memecat mukus yang berlebihan. Ini merupakan satu lagi berkesan ubat sakit tekak.

3. Grind dan campuran buah-buahan kering gooseberry India (Amla) dan liquorice (mulethi) dalam kuantiti yang sama. Ambil ini campuran satu sudu teh dua kali sehari, pada waktu pagi dan petang selama dua minggu. Anda juga boleh mengambil enam gram campuran ini bersama-sama dengan jumlah yang sama dengan gula gula-gula with250 gram susu. Ini adalah bermanfaat dalam melegakan sakit tekak.

4. Untuk mendapatkan kelegaan daripada sakit tekak dan kerengsaan, campuran ketumbar kering (Dhaniya) dan gula dalam kuantiti yang sama dan mengunyah satu sudu teh dua kali atau tiga kali sehari.

5. Jus nanas adalah satu lagi ubat rumah berguna untuk sakit tekak, tetapi mengambil dalam jumlah yang kecil pada jangka masa yang kerap.

6. Herba seperti halia (adrak), bawang putih (lahsun) dan selasih suci (Tulsi) menunjukkan kesan yang baik dalam keadaan ini. Anda boleh mengambil mana-mana herba-herba ini dan mengisar jus. Mengambil jus bersama-sama dengan satu sudu teh madu. Ini memudahkan kerengsaan tekak dan kesakitan.

Penafian: pembaca artikel ini perlu menjalankan segala langkah berjaga-jaga ketika mengikuti arahan pada rawatan rumah dari artikel ini. Elakkan daripada menggunakan mana-mana bahan-bahan dan produk jika anda alah kepadanya. Tanggungjawab terletak dengan pembaca dan bukan dengan laman web atau penulis.

Copyright © Ryan Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar